netwerken rond een maatschappelijk thema

B Corp Summit EU: 400 mensen die zich inzetten voor een betere wereld

De afgelopen dagen heb ik meegewerkt aan de B Corp Summit. Een fantastische ervaring. Gedurende 3 dagen delen CEO’s, directeuren, denkers en bouwers aan een betere wereld hun kennis, passie en ideeën hoe zij in hun bedrijf omgaan met de dilemma’s die je tegenkomt bij het voeren van een bedrijf én tegelijk verantwoorde producten te produceren. Het gaat te ver om alles te vertellen, maar ik zal een aantal zaken met je delen die mij aanspraken.

Kate Raworth – Doughnut Economics (donuteconomie)

Kate hield een vurig pleidooi over de donut: we moeten ons bedrijf runnen als een donut. Dit is de enige gezonde donut, grapt ze in haar verhaal. Als je met je bedrijfsvoering op de donut blijft, ben je goed voor de wereld en de sociale impact. Je houdt rekening dat bij een productieproces je teruggeeft wat je wegneemt aan water, gezondheid, energie, banen, etc. De tijd van de economie van extractie, uitgaande van extract, produce, use and loose is voorbij. Het wordt re-use, produce, use and recycle. De circulaire economie wordt de standaard. Haar verhaal spreekt me erg aan omdat zij in staat is om in één afbeelding het kompas voor elke CEO weer te geven. Meer heb je niet nodig. Bij elke beslissing kun je even kijken naar de donut en kijken of je beslissing klopt. Ik zeg: in elke boardroom een donut!

Elvis & Kresse

Ik vond het verhaal van Kresse Wesling fantastisch waarin ze vertelt dat ze de dumpsites vond waar de brandweer de oude slangen bewaarde. Daar werd niets meer meegedaan. Ze nam een van die slangen mee (18 kg!) en liep er de hele weg mee naar huis. Eenmaal thuis zei ze tegen haar man Elvis: wij gaan hier iets mee maken en verkopen. Wat startte als een passie en een soort roeping van dit kan ik niet laten gebeuren, heeft geleid tot een wereldwijd luxe tassenmerk dat volledig wordt gemaakt van afvalmateriaal. Ze begon met de brandweerslangen en al snel kwamen er meer materialen bij, zoals leer, koffiezakken, parachutes, etc. Ik ga alvast sparen voor als mijn huidige tas stuk gaat, want ik ben om.

Yoni: Mariah Mansvelt Beck

De heren hebben het niet gemerkt, maar op het damestoilet was er een ware revolutie gaande. De dames van het merk Yoni hebben de toiletten versierd en zijn gestart met een ‘bloody revolution’.

Elk toiletbezoek was een feestje! Mariah Mansvelt Beck vertelt vol passie en ontroering over hoe zij nadat zij baarmoeder-halskanker kreeg, erachter kwam waar tampons en inlegkruisjes van gemaakt zijn: plastic, chemicaliën en vrijwel geen katoen. Het is niet gek dat zoveel vrouwen last hebben van problemen! Ze is een bedrijf gestart dat natuurlijke hygiëneproducten maakt. Bijzonder inspirerend en ook hier ben ik om.

Dit is nog maar een greep uit de vele gepassioneerde ondernemers en visionairs bij deze summit. Ook heb ik genoten van het team van B Corp dat met zoveel enthousiasme dit event heeft georganiseerd. Allemaal heel erg bedankt en ik ben er volgend jaar graag weer bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.