betekeniseconomie

Het gonst in Nederland

Het gonst in Nederland. Ik hoor steeds vaker de woorden betekenis, waarde, identiteit en ‘practice what you preach’. Jij ook? Het lijkt een hype, maar is het dat ook?

Bewustwording

Volgens mij is het een bewustwording van onszelf, mensen op deze wereld, dat wat we doen effect heeft op onze omgeving. Het is een samenspel van consumenten en burgers die niet meer accepteren dat organisaties en bedrijven niet doen wat ze zeggen. Een product dat niet zuiver is of geld dat belegd wordt in projecten waar ze niet achter staan.

Vertrouwen

De huidige economie is opgebouwd in jaren en de structuren zijn verweven met elkaar. Dat is niet zomaar anders, ik begrijp dat een organisatie niet zomaar alle (productie)processen heeft aangepast en dat het ontwikkelen van de identiteit van een organisatie jaren kost, maar zolang ik het hoor gonzen, heb ik alle vertrouwen dat we de goede kant opgaan. Dat steeds meer directeuren, politici, auteurs en medewerkers gaan nadenken of wat zij doen past of klopt bij de betekenis die hun organisatie wil toevoegen.

Bouwen aan een betekeniseconomie

Sinds deze zomer ben ik betrokken bij de Stichting Scale of Significance die bouwt aan een nieuwe manier van waarderen van bedrijven en organisaties. Niet in euro’s maar in diepere waarden. De Scale of Significance maakt deze waarden van bedrijven en organisaties zichtbaar, meetbaar en vergelijkbaar. Dit is niet alleen een mooi project omdat ik hierbij een bijdrage kan leveren aan het bouwen van de betekeniseconomie, maar ook omdat we met elkaar een beweging op gang brengen van mensen die samen dit instrument ontwikkelen.

Doe mee

Schrijf een blog, een artikel, een vlog of alleen een update en post het op social media. Wat bepaalt volgens jou de niet-financiële waarde van een organisatie? En zou je dit moeten kunnen meten? En zo ja hoe? Ik ben erg benieuwd naar jouw bijdrage! Stuur de link naar mij en gebruik de hashtag #scaleofsignificance.

Inspiratie opdoen?

Lees mijn blog over wat ik denk dat er in de Scale of Significance moet komen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.