betekeniseconomiecommunity of practicenetwerken voor persoonlijke groeiprofessionaliseringsnetwerken

Belangrijkste ingrediënten van cake zijn liefde en ambachtelijke huisvlijt (net als in een Community of Practice)

Vorige week schreef ik over de weg die ik heb afgelegd om te komen tot waarde gedreven organiseren. Wat voor inzichten het mij heeft gebracht en dat ik graag andere organisaties verder help als zij dit ook willen. Dit kan in-company, maar in ecosystemen (waar meerdere partijen en markten zijn betrokken) is het vaak handiger om het te organiseren in een Community of Practice. Zo heb ik bijvoorbeeld vorig jaar de Community of Practice Teal for Teal Midden-Nederland begeleid, dat wilde leren op basis van het boek Reïnventing Organizations van Frederique Laloux. Het is een leerproces. Als je iets wilt leren, kun je een training volgen of de kunst afkijken. Maar soms is de materie zo nieuw, dat er nog niet veel over geschreven is. Wel theorie, maar een praktische aanpak of werkwijze is er nog niet.

Samen leren

Als het om nieuw gedachtegoed gaat, kun je het leerproces zich laten vormen in een Community of Practice, waarin de collectieve intelligentie van iedereen die over het betreffende onderwerp wil leren wordt ingezet. Dit gaan we bijvoorbeeld ook doen in de Community of Practice van de Scale of Significance rond waarde gedreven organiseren. Met een regelmatige interactie en dankzij het delen van de kennis, successen en flops kunnen de communityleden in hun eigen praktijk de geleerde lessen toetsen.

Waar gaat het om?

Er zijn allerlei lijstjes met tips hoe je een Community of Practice kunt opzetten. Zoals deze blog met 10 tips met o.a. de tip om een introductiesessie te organiseren, de ervaring en kennis van de leden mee te nemen en social media platforms te gebruiken om buiten de fysieke bijeenkomsten met elkaar in contact te blijven. Ik noem dit de hygiënemaatregelen rond het proces. Dit zijn de ingrediënten voor de cake. Maar wat de cake écht lekker maakt, is de liefde en de ambachtelijke huisvlijt waarmee het gemaakt is. Zo is bij een Community of Practice de verbinding belangrijk, waarin elk lid zich gestimuleerd voelt om bij te dragen. Dit vraagt échte aandacht en betrokkenheid. Een goede community manager is daarom essentieel. Een community manager die ziet waar de behoeftes liggen en hoe hierop in te spelen. Die een programma opstelt waarin het leerproces centraal staat. En een persoonlijke relatie met de leden aangaat, zodat ze zich welkom en veilig voelen.

Fouten maken móet

Een andere essentiële waarde in de Community of Practice is veiligheid. Er moet een sfeer zijn waarin iedereen mag zeggen wat hij denkt en voelt en dat het nooit dom wordt gevonden. Je moet je vrij voelen te experimenteren, zonder dat je bang bent om uit te glijden. Velen van ons zijn opgegroeid met het idee dat je geen fouten mag maken. En in een Community of Practice mag dat wel, sterker het móet. Hoe kom je er anders achter wat de beste manier is om iets te doen? Voordat er een medicijn of een nieuw product op de markt komt, is het eerst tientallen keren, zo niet meer, aangepast voor het goed was. Dit is ook zo bij het ontwikkelen van nieuw gedachtegoed en hoe je dit toepast in organisaties.

Leer je mee?

Als je interesse hebt om ook te leren rond waarde gedreven organiseren, ben je welkom om je aan te melden voor de nieuwsbrief van de Scale of Significance. Dan blijf je op de hoogte van de ontwikkeling en groei van deze Community of Practice. En uiteraard ben je ook welkom om te leren rond zelforganisatie. De Teal for Teal Community of Practice heet inmiddels Agile Organiseren en je kunt je nu aanmelden via Meetup.com voor een bijzondere sessie met Marcel van Marrewijk als spreker. En wie weet serveren we daar een liefdevol met ambachtelijke huisvlijt gebakken cake bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.