betekeniseconomieketensamenwerkingnetwerken rond een maatschappelijk themaoverheidsociaal ondernementransitie

Mijn drive om te bouwen aan de betekeniseconomie

recycle papier circulair hergebruik betekeniseconomie

Al een aantal jaar houd ik me bezig met bouwen aan de betekeniseconomie. Ik organiseer events bij Peer! en zorgde dat ons bedrijf betekenis toevoegde aan onze klanten. We maakten onze bedrijfsvoering duurzaam en we experimenteerden met handelen in niet-financiële waarde, waardoor ook onze financiële waarde toenam. Een paar voorbeelden van wat je kunt doen als je als bedrijf meer impact wilt maken. Toch heb ik het gevoel dat het te beperkt is. De hete dagen in juli dit jaar, waarbij het kwik regelmatig rond de 40 graden aangaf, heeft indruk op mij gemaakt. En dit is nog maar het begin. Ik heb het gevoel gekregen dat het vijf voor twaalf is. Het bouwen aan de betekeniseconomie moet groter, sneller en effectiever.

Wat kan een organisatie doen?

biodiversiteit impact midden betekeniseconomie biologisch voedselIn een bedrijf zelf kun je veel doen: je maakt immers deel uit van een heel ecosysteem van klanten, relaties en leveranciers. Of als overheid met bedrijven, inwoners, organisaties en initiatieven in het ecosysteem. Hoe je met deze partijen omgaat en samenwerkt, wat je aan grondstoffen/producten binnenhaalt en weer aan afval loslaat, hoe je met je eigen mensen omgaat en wat zij in de wereld brengen. Maar het blijft beperkt tot de eigen omgeving. Er zijn vraagstukken die de eigen omgeving overstijgen. Hoe ga je daarmee om? Wie is de probleemeigenaar?

Krachten bundelen

voedsel productie verspilling betekeniseconomie impact middenIk ben ervan overtuigd als we allemaal een klein beetje tijd en/of geld beschikbaar stellen, dat we samen de vraagstukken van vandaag kunnen oplossen. Dan brengen we partijen bij elkaar die bij deze vraagstukken betrokken zijn en kijken we hoe we over sectoren heen oplossingen kunnen genereren. Het zal niet direct lukken, we zullen met vallen en opstaan moeten experimenteren. Maar niets doen is geen optie. Gelukkig haken er steeds meer partijen aan die mee willen doen. Experts die dit soort vraagstukken kunnen begeleiden, bedrijven die een vraagstuk inbrengen en partijen die mee willen denken.

Verpakkingen

Een mooi voorbeeld vraagstuk is de verpakkingsindustrie. Als ik boodschappen doe, dan gaat 50% van wat er in mijn boodschappentas zit, de prullenbak in. Dit zijn de verpakkingen. Er zijn nog steeds verpakkingen waar drie lagen plastic omheen zit en dan ook nog een papieren wikkel. De hoeveelheden afval kunnen niet meer verwerkt worden, het is gewoon teveel. We moeten samen naar oplossingen zoeken: de bedrijven die de verpakkingen ontwerpen, die de verpakkingen fabriceren, die de verpakkingen afnemen en de bedrijven die de afvalstroom van al deze verpakkingen verwerken. En nog beter hoe kun je al bij het ontwerpen van de verpakking rekening houden met het hergebruik ervan?

Mijn drive

energietransitie betekeniseconomie impact middenHet is maar één voorbeeld van de vele mogelijke vraagstukken die we met elkaar aan kunnen pakken. Denk ook aan de energietransitie, de verspilling van voedsel en het produceren van biologisch voedsel, de overconsumptie in de textielindustrie, mobiliteit en vervuiling. Ik ga mijn expertise in het opbouwen van ecosystemen hier helemaal voor inzetten om een netwerk op te bouwen, zodat we gezamenlijk hiermee aan de slag kunnen. Ik heb echt het gevoel dat we hiermee het verschil kunnen maken, in het groot, snel(ler) en effectief. Samen bouwen aan de betekeniseconomie.

Doe je mee?

Kijk op de website van Impact Midden hoe jij kunt bijdragen.

Hartelijke groet,

Sandra Barth

info@sandrabarth.nl
06-43228705

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.