Geen categorie

Reset in ons leven

Ik hoop dat het goed gaat met je en dat je gezond bent. De afgelopen maanden zijn voor iedereen verschillend geweest, de één vind het vreselijk tussen vier muren en een ander geniet van de gelegenheid meer thuis te zijn. Het is een moeilijke tijd, waarin veel is gebeurd. Ons leven en onze bedrijven zijn in een totaal nieuwe realiteit beland. Mensen hebben familie en vrienden verloren of hebben financiële problemen gekregen, omdat werk stagneerde of helemaal stopte.

Reset op vier gebieden
Trendwatcher Hilde Francq van het Belgische Francq Colors Trend Studio ziet een reset op vier gebieden:

  • reset van het tempo: het leven gaat langzamer, en mensen voelen zich opgelucht dat ze hun leven even kunnen vertragen.
  • reset van de consumptie: het consumptiepatroon verandert,
  • reset van waarden vast: ethisch verantwoord consumeren wordt de toekomst. Het is een tijd van realisme, een tijd van doen wat nodig is zonder al teveel poespas. Als voorbeeld noemt Francq modehuizen als Prada en Gucci, die zich hebben toegelegd op de productie van mondmaskers.
  • reset bij mensen zelf: we gaan meer denken over onszelf. In plaats van voortdurend te worden geëntertaind, gaan we zelf weer creatief bezig zijn.

Reset in mijn leven: terug naar waar het om gaat
Ik herken deze trends helemaal in mijn leven. De afgelopen periode was ik veel meer thuis en had ik geen zakelijke afspraken buiten de deur (alles ging via videobellen). Mijn tempo is vertraagd, dat wil zeggen, ik heb het gevoel dat ik niet van hot naar her aan het rennen ben, maar dat ik aandacht en tijd heb voor wat er toe doet. Familie, huis en ook werk, maar dan meer in balans met elkaar.
Ook zie ik dat ethisch verantwoord consumeren belangrijker wordt. We zien wat er kan gebeuren als we de aarde uitbuiten. De stap naar bewuste inkopen, zoals vegan cosmetica, is kleiner omdat we de tijd hebben om er bewust over na te denken.
En ik ben ook aan het evalueren in mijn leven: wat ga ik wel weer doen en wat niet? Ben ik met de juiste dingen bezig? De vraag ‘Waar gaat het eigenlijk om?’ stel ik mezelf regelmatig. En ik zie om mij heen dat meer mensen en bedrijven teruggaan naar de essentie: wat is echt belangrijk?

Nieuwe stappen
Zoals jullie weten, ben ik al een aantal jaar actief aan het werken aan ketensamenwerking en betekeniseconomie. Deze periode zijn er twee kansen op mijn pad gekomen.

Sinds twee maanden werk ik samen Ice House Netherlands. In deze rol komen mijn ervaring met ketensamenwerking, betekeniseconomie, ICT, business development, (online) marketing en concepting bij elkaar. Ice House Netherlands helpt retailketens te innoveren met e-commerce, zodat het gat tussen online en offline in de winkel overbrugd wordt. Ik focus mij op mode, food, hospitality en cosmetics.

Circular supply chain
Met het toegenomen belang van duurzaamheid en fair trade, is het zichtbaar maken van de productieketen steeds belangrijker. Waar komen (deel)producten vandaan en hoe worden deze geproduceerd? Samen met managing director Yvette de Koste werken we o.a. aan een ketensamenwerking rond de circular supply chain. Inmiddels hebben we al met een aantal grote recyclebedrijven gesproken, zij zijn zeer geïnteresseerd, maar het zichtbaar maken begint bij de producenten en merken.

Help je mee met het opbouwen van deze circular supply chain?
Ben je werkzaam in de cosmetica of food sector en heb je wel interesse om met innovatieve technieken de duurzaamheid en fair trade van jouw producten in de hele keten zichtbaar te maken van productie van halffabricaten tot recycling, laat het mij weten!

Living wage
Ook ben ik me gaan inzetten voor Stichting Leap into Life, dat zich inzet voor de verkoop van shea butter wereldwijd om de vrouwen in Tamale, Ghana te voorzien van een living wage. Wat Fairtrade en andere keurmerken niet is gelukt, wordt nu in de markt gezet als fair chain. Wist je dat deze vrouwen maar de helft van een basisinkomen verdienen en zes dagen per week werken in de fabriek? Dat is veranderd met de komst van een nieuwe state of the art fabriek, volledig in eigendom van deze vrouwen. Zij worden opgeleid zelfstandig deze fabriek te runnen én zij krijgen een zgn. ‘living wage’.

Help jij mee met het opbouwen van de fair chain?
Jij kunt ook helpen dit voor elkaar te krijgen. Het zou super zijn als je mij kan verbinden met mensen wereldwijd die in de cosmetica of food (chocola en boter) sector werken en ik hen een paar vragen mag stellen om onze markt in kaart te brengen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *